Železničná trať Banská Bystrica – Margecany
Strona | Autorzy | Nota |
[1] | [2] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku słowackim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku słowackim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Strona | Autorzy | Nota |
[3] | [4] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku słowackim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku słowackim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Strona | Autorzy | Nota |
[5] | [6] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku słowackim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku słowackim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Strona | Autorzy | Nota |
[7] | [8] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku angielskim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku angielskim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Notka
Železničná trať Červená Skala – Margecany (pol. linia kolejowa Červená Skala – Margecany) - w rozkładzie jazdy ogólnodostępnym oznaczona jako linia kolejowa 173 - to jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa na Słowacji, która łączy Červeną Skalę i Margecany. Jest częścią połączenia Zvolen – Bańska Bystrzyca – Margecany – Koszyce.
Trasa
Galeria
- 01 Mlyncok.png
Mlyncok
- 02 Ondrej.png
Ondrej
- 04 Zamostie.png
Zamostie
- 05 Lopej.png
Lopej
- 06 Piesok.png
Piesok
- 07 Brezno.png
Brezno
- 08 Bujakovo.png
Bujakovo
- 09 Gasparowo.png
Gasparowo
- 10 Bacuch.png
Bacuch
- 11 Polomka.png
Polomka
- 12 Zavadka.png
Zavadka
- 13 Helpa.png
Helpa
- 14 Nova Masa.png
Nova Masa
- 14 Nova Masa.png
Nova Masa
- 15 Cervena Skala.png
Cervena Skala
- 16 Meandre Hrona.png
Meandre Hrona
- 17 Telegart.png
Telegart
- 18 Puste Pole.png
Puste Pole
Historia
Tor będący częścią tzw. środkowosłowackiego transwersalu miał łączyć przez dolinę Hnilec linię kolejową Koszyce-Bohumín z ważnym węzłem komunikacyjnym Zvolen. Budowę rozpoczęto w okresie międzywojennym, kiedy istniejąca (wówczas przeważnie jednotorowa) kolej koszycko-bohumińska nie była już wystarczająca pod względem przepustowości.
Poprzednik toru
Na odcinku Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom zbudowano i uruchomiono 31 grudnia 1884 r. linię kolejową, która kończyła się w Smolníckiej Hucie. Pierwotnie planowana linia wąskotorowa (rozstaw 1000 mm) została wybudowana jedynie na odcinku Gelnica – Smolnícka Huta (25,510 km), odcinek Margecany – Gelnica (7,529 km) posiadał normalną szerokość toru.
Budowa toru
Pomimo tego, że wybór trasy i decyzja o budowie połączenia zapadły w latach 1919 i 1920, budowę połączenia Červenej Skaly – Margecian rozpoczęto dopiero 31 maja 1931 roku. Na prace miał wpływ światowy kryzys gospodarczy , co wydłużyło czas budowy. Po ukończeniu połączenia Handlovej z Horną Štubną technicy i robotnicy mogli przystąpić do budowy nowej linii. Na istniejącym odcinku o normalnej szerokości toru dokonano jedynie niezbędnych zmian, przebudowano pierwotny odcinek wąskotorowy Gelnica – Mníšek nad Hnilcom, a pozostałą część do Červenéj Skali wybudowano w całości.
Budowa toru w wąskiej dolinie była trudna i wymagała wykonania szeregu wykopów, nasypów i 6 mostów o rozpiętości ponad 10 m. To właśnie na nieistniejącym odcinku wokół Telgártu trzeba było wybudować najbardziej wymagające konstrukcje, w tym 281 obiektów mostowych (największy to wiadukt pod Telgárt z głównym łukiem o rozpiętości 32 m) oraz 9 tuneli o łącznej długości o długości 3800 m. Technicznie ciekawy jest tzw Telgártska slučka – tunel spiralny o promieniu 400 m i długości 1239 m, który rozwiązuje wzrost wysokości o 31 m przy podejściu na przełęcz Besník.
Otwarcie odcinków toru
- 1 pażdziernika 1933 – otwarcie odcinka Skala – Telgárt
- 28 września 1934 – otwarcie odcinka Telgárt – Dobšinská ľadová jaskyňa
- 26 czerwca 1936 – otwarcie odcinka Mníšek nad Hnilcom – Mlynky
Obiekty na trasie
- Telgártsky tunel – spiralny tunel o długości 1239,4 m
- Hronský tunel – długość 250 m
- Besnický tunel – tunel szczytowy o długości 848 m, w którym tor osiąga najwyższy punkt sieci normalnotorowej (955,5 m n. m.)
- Telgártsky viadukt – ma 86,2 m długości i 22 m wysoka konstrukcja żelbetowa
- Chmarošský viadukt – kamienny, o długości 112,6 m i 18 m wysokości
Stacje na trasie
- Červená Skala – stacja pasażerska – łączy się z torem 172 (Banská Bystrica – Červená Skala)
- Telgárt penzión
- Dobšinská ľadová jaskyňa
- Stratená
- Dedinky
- Mlynky
- Mlynky przystanek
- Rakovec
- Sykavka
- Hnilec
- Nálepkovo-Peklisko
- Tretí Hámor
- Nálepkovo (v minulosti Vondrišel)
- Stará Voda
- Švedlár
- Švedlár przystanek
- Mníšek nad Hnilcom
- Helcmanovce
- Prakovce
- Prakovce przystanek
- Gelnica przystanek
- Gelnica miasto
- Gelnica
- Žakarovce
- Jaklovce
- Margecany – skrzyżowanie z torem 180 (Žilina – Košice)