Železničná trať Banská Bystrica – Zvolen

Z Europa Środkowa
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Notka

Linia kolejowa Zvolen – Vrútky (w rozkładzie jazdy oznaczona jako linia kolejowa nr 170) to linia kolejowa na Słowacji łącząca Zvolen, Banską Bystricę, Martin i Vrútky. Pierwotnie linia przebiegała przez Kremnicę, jednak po wybudowaniu odcinka przez Harmanec zmieniono jej przebieg przez Bańską Bystrzycę.

Historia

Trasa przebiega nad drogą I/59 w pobliżu Uľanki

Pierwotna linia Zvolen – Vrútky była częścią Węgierskiej Kolei Północnej BudapešťSalgótarjánLučenecZvolenVrútky (połączenie z koleją koszycko-bogumińską), którą uruchomiono 12 sierpnia 1872 r. Rozważania o połączeniu Zvolenia z koleją koszycko-bogumińską przez Ružomberok lub Harmanec nie została zrealizowana ze względu na wysokie koszty. Ostatecznie wybrano wariant prowadzący przez Kremnicę.

Odcinek między Zwoleniem a Bańską Bystrzycą został zaliczony do II torów. klasy i oddany do użytku 3 września 1873 r. Połączenie B. Bystricy z Turcem od wielu lat był nieaktualny. Realizację połączenia linii prowadzących do Pohroní i Turco rozpoczęto dopiero w okresie międzywojennym, kiedy to rozpoczęto budowę tzw. stredoslovenská transverzála (pol. środkowosłowacki poprzeczny) - łączący Nitrę lub Trenczyn przez Prievidza, Handlova, Dolná Štubňa, Bańska Bystrzyca i Margecany z Koszycami.

W 1931 roku uruchomiono linię kolejową Handlová – Horná Štubňa, łączącą regiony Ponitrie i Turiec,, aw 1936 roku linię Červená Skala – Margecany, która łączyła się z linią Žilina – Košice. Po ukończeniu tych odcinków w 1936 r. rozpoczęto budowę ostatniego odcinka Bańska Bystrzyca – Dolna Štubnia, który miał połączyć istniejące już linie.

W 2012 r. wstrzymano przewozy pasażerskie na odcinku Bańska Bystrzyca – Turčianske Teplice i częściowo zastąpiono je pociągami przyspieszonymi. Zatrzymanie pociągów zostało odwołane na stacjach Kostiviarska (do tej pory jest zawiadowca i przejazd kolejowy), Uľanka (do tej pory jest zawiadowca i węzeł kolejowy + bocznica do Harmanecké papierní), przystanek Harmanec, przystanek Dolný Harmanec, Harmanec jaskyňa (do tej pory jest zawiadowca i przejazd kolejowy) i Čremošné (do tej pory jest zawiadowca i przejazd kolejowy). Jak dotąd jedyną stacją, na której zatrzymują się pociągi ZR, jest Horná Štubňa obec. Od 2016 roku na tej linii kategoria pociągów ekspresowych została zmieniona na kategorię pociągów regionalnych (Rex).

W październiku 2016 r. wykonano remont podtorza na odcinku Zvolen – Banská Bystrica, a także remonty skrzyżowań znajdujących się między stacją kolejową Sliač-kúpele a Vlkanová, Vlkanová–Radvaň.[1]

Szlak górski Banská Bystrica – Dolná Štubňa

Brakujący odcinek między Bańską Bystrzycą a Dolną Štubnią miał mieć 40,956 km długości i pokonać różnicę wysokości 373,78 m od strony Bystrzycy i 125,62 m od strony Turčii. Liczba tuneli i ich długość zmieniały się w trakcie budowy ze względu na złożone warunki geologiczne. Najwyższy punkt toru znajdował się na wysokości 692,94 m n.p.m.

Wymagająca trasa górska na styku Veľkej Fatry i Kremnických vrchov obejmuje 22 tunele o łącznej długości 12 211 metrów, 112 mostów i przepustów. Na budowie pracowało do 12 339 robotników (maj 1938 r.), a oficjalne otwarcie nastąpiło 19 grudnia 1940 r.

Pod koniec II wojny światowej większość wiaduktów i mostów została zniszczona przez wycofujących się Niemców, a po ich naprawie ruch wznowiono 17 marca 1946 roku.

Tunele

W ciągu czterech lat na trasie Bańska Bystrzyca – Dolna Štubnia zbudowano 22 tunele o łącznej długości 12 211 m. Projekt obejmował 14 tuneli, dlatego są one ponumerowane od numeru 1 do numeru 14. Pozostałe tunele, oznaczone kombinacją cyfry i litery, powstały ze względu na przewagę tego wariantu nad linią powierzchniową. Tunel 2a został zbudowany z powodu nieodpowiedniego podłoża na odcinku projektowanej linii, tunele 3a, 4a, 4b, 4c, 4d, 5a zostały zbudowane zamiast głębokich wykopów z wysokimi ścianami lub ścianami skalnymi.

Tunel nr 8 w doliniach Starohorskej i Bystrickej została zbudowana w kształcie dużego łuku w celu zdobycia wysokości. Uważa się, że jest to jeden tunel, przerwany przez rzekę Bystrica.

Najdłuższym tunelem linii jest tunel nr 14 – Čremošniansky (zwany także Harmanecký), który jest jednocześnie najdłuższym tunelem kolejowym ŽSR. Przebicie zajęło tylko 23 miesiące, a odchylenie podczas budowy wyniosło 28 mm w profilu kierunkowym, 5 mm wysokości i 35 mm długości.

Numer Nazwa Długość (m) Odcinek między stacjami
1 Kačický 349,80 Banská BystricaKostiviarska
2 Dolinský I. 120 Kostiviarska – Uľanka
2a Dolinský II. 576 Kostiviarska – Uľanka
3 Polkanovský I. 900 Uľanka – Harmanec
3a Polkanovský II. 116 Uľanka – Harmanec
4 Ulmanský I. 525 Uľanka – Harmanec
4a Ulmanský II. 41,04 Uľanka – Harmanec
4b Ulmanský III. 67,1 Uľanka – Harmanec
4c Ulmanský IV. 50 Uľanka – Harmanec
4d Ulmanský V. 64,28 Uľanka – Harmanec
5 Čabradský I. 280 Harmanec – Dolný Harmanec
5a Čabradský II. 144 Harmanec – Dolný Harmanec
6 Harmanecký I. 200 Harmanec – Dolný Harmanec
7 Harmanecký II. 294 Dolný Harmanec – Harmanec jaskyňa
8a Japeňský I. 1133 Dolný Harmanec – Harmanec jaskyňa
8b Japeňský II. 756 Dolný Harmanec – Harmanec jaskyňa
9 Grehelský I. 1300 Dolný Harmanec – Harmanec jaskyňa
10 Grehelský II. 280 Dolný Harmanec – Harmanec jaskyňa
11 Kosiensky 70 Harmanec jaskyňa – Čremošné
12 Rabkynský 197 Harmanec jaskyňa – Čremošné
13 Tufenský 50 Harmanec jaskyňa – Čremošné
14 Čremošniansky tunel 4 698 Harmanec jaskyňa – Čremošné

Wiadukty

W trudnym terenie wykonano 112 mostów i przepustów, w tym 4 wiadukty o konstrukcji stalowej pełnej ściany oraz 1 wiadukt żelbetowy sklepiony o rozpiętości łuku głównego 55 m.

  • Wiadukt Kostiviarsky - stalowy i ma 4 pola po 25 m każde.
  • Wiadukt Uľanský - żelbetowa konstrukcja ma 1 główny i 3 drugorzędne łuki o rozpiętości 19 + 55 + 19 + 19 m. Znajduje się na wysokości 42 m nad doliną, a długość łuku sklepienia żelbetowego wynosi 70 m.
  • Wiadukt "Cierna Voda" - stalowy i ma 5 pól po 25 m każde.
  • Wiadukt "Głózy" - stalowy i ma 4 pola po 25 m każde.
  • Wiadukt "Na Vode" - stalowy i ma 5 pól po 25 m każde.

Elektryfikacja

Linia 170 jest zelektryfikowana na odcinku Zwoleń - Bańska Bystrzyca systemem prądu przemiennego 25 kV 50 Hz. Elektryfikacja trwała od listopada 2004 do marca 2007.[2] Umowa z wykonawcą budowy Sdružení Zvolen – Banská Bystrica, składająca się z firm ŽS Brno a.s., BETAMONT s.r.o., ELTRA s.r.o., została podpisana 9.11.2004. Prace budowlane rozpoczęły się już w dniu 25 listopada tamtego roku.[2]

Dziś nieczynna (od 2012 roku) stacja kolejowa Dolný Harmanec wraz z budynkiem stacyjnym

Według opinii inwestora, Kolei Republiki Słowackiej, „budowa jest ważna [z punktu widzenia rozwoju regionu] zwłaszcza ze względu na zwiększenie wydajności linii kolejowej przy jednoczesnym ograniczeniu szkodliwych skutki ruchu (redukcja szkodliwych emisji i hałasu), skrócenie czasu transportu (poprzez usunięcie niezbędnych podkładów lokomotyw w Zwoleniu) oraz stworzenie warunków do dalszych inwestycji – bezpośrednio w transporcie kolejowym (elektryfikacja linii łączących) lub pośrednio w przemyśle (powstanie nowych zakładów produkcyjnych dzięki ulepszonej infrastrukturze transportowej).”[2] Podczas elektryfikacji zbudowano także nowy most na rzece Hron, urządzenia zabezpieczające i sygnalizacyjne, systemy dystrybucji energii i inne obiekty.[2]

Tunel Harmanecký I. widok na Bystrzycę Zhlavie

Łączna długość elektryfikacji wyniosła 25,125 km. Ostateczne koszty projektu wyniosły prawie 38 mln euro. Koszty pokryła Wspólnota Europejska i budżet słowacki.[2]

Transport

Dworzec kolejowy Harmanec, który również dziś jest nieużywany

We wrześniu 2015 roku ogłoszono, że państwo ogłosiło zamówienie publiczne na połączenie Bańska Bystrzyca - Bratysława. Zakłada się wykorzystanie 1,5 mln pociągokilometrów rocznie. Na razie RegioJet[3][4], oficjalnie zgłosił zainteresowanie konkursem, Leo Express[4] rozważa przetarg, zainteresowana jest Arriva, spółka zależna Deutsche Bahn[4], rozważane są inne firmy: České dráhy[3], brytyjski National Express[3] oraz obecny przewoźnik Železničná spoločnosť Slovensko. Przewoźnik ten pokona na wspomnianej trasie 1,2 mln kilometrów. Do zmiany rozkładu jazdy w 2015 roku bezpośrednio kursowała tylko jedna para pociągów ekspresowych, pozostałe połączenia trzeba było przepychać w Zwoleniu. Zgodnie z nowym rozkładem od grudnia 2015 r. kursuje 8 par bezpośrednich pociągów ekspresowych z Bratislavy aż do Banskej Bystrice.[4]. Konkurs został ogłoszony w listopadzie 2015 r., a jego zwycięzca powinien otrzymać dziesięcioletnią wyłączność na przewozy między Bańską Bystrzycą a Bratysławą.[5]

Zobacz też

Inne projekty

Przypisy

  1. Cestujúcich čakajú od októbra výluky na trati Zvolen-Banská Bystrica [online]. TASR, 2016-09-28, [cit. 2016-10-02]. Dostupné online.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 ŽSR, Zvolen – Banská Bystrica, Elektrifikácia trate vrátane PEÚ [online]. Bratislava : Železnice Slovenskej republiky, [cit. 2012-01-03]. Dostupné online.
  3. 3,0 3,1 3,2 ROHÁČEK, Filip. O vlakové spojenie Bystrice s Bratislavou zabojujú súkromníci [online]. bbonline.sk, 23.09.2015, [cit. 2015-10-14]. Dostupné online.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Chystá sa tender na rýchliky, zapojí sa RegioJet či Arriva [online]. webnoviny.sk, 26.09.2015, [cit. 2015-10-14]. Dostupné online.
  5. ŠNÍDL, Vladimír. Počiatek vyhlasuje súťaž, pri ktorej môže štát ušetriť a cestujúci získať [online]. N Press, 06.11.2015, [cit. 2015-11-06]. Dostupné online.

Linki zewnętrzne

Źródło

Zvolen – Vrútky
Zvolen-Vrútky.jpg
Podstawowe informacje
Numer trasy170
OperatorŽSR
Długość96 km
Parametry trasy
Rozstaw1435 mm
Liczba torów1 (2 na odcinku Vrútka – Diviaky)
Klasa liniiD4
Napięcie zasilania3 kV jednokierunkowa
  na odcinkuVrútky – Martin
Napięcie zasilanianiezelektryfikowany
  na odcinkuMartin – Banská Bystrica
Napięcie zasilania25 kV 50 Hz
  na odcinkuBanská Bystrica – Zvolen
Max. spadek18 ‰
Max. szybkość100 km/h
Przebieg linii
Continuation backward
linia do Nových Zámkov
Station on track
0,000 Zvolen stacja osobowa
Unknown route-map component "ABZgr"
lina do Čaty
Junction both to and from right
linia do Košic
Stop on track
1,194 Zvolen miasto
Station on track
5,885 Sliač łaźnia
Stop on track
7,738 Veľká Lúka
Stop on track
9,761 Hronsek
Station on track
12,231 Vlkanová
Station on track
17,992 Radvaň
Stop on track
20,043 Banská Bystrica miasto
Unknown route-map component "hKRZWae"
Hron
Station on track
21,383 Banská Bystrica
Unknown route-map component "KMW"
21,383
0,000
zmiana przebiegu
Unknown route-map component "ABZgr"
linia do Červena Skala