Železničná trať Plaveč – Poprad-Tatry

Z Europa Środkowa
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Notka

Železničná trať Poprad-Tatry – Plaveč (pol. linia kolejowa Poprad-Tatry – Plaveč) - w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej oznaczona jako linia kolejowa 185 - to jednotorowa linia kolejowa na Słowacji, która łączy Poprad, Kežmarok, Starú Ľubovňu i Plaveč. Transport zapewniają nowoczesne jednostki silnikowe 813.1, tzw. "Mravec".

Linia nie jest zelektryfikowana.

Linia ta była oddawana etapami. W kolejnych latach powstały odcinki:

Do linii należy też odgałęzienie z Studenego Potoku do Tatrzańskiej Łomnicy.

W późniejszych latach odcinek Pławiec - Orlov został włączony do linii nr 188.

Obecnie na linii prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy.

Historia

Wraz z budową kolei koszycko-bohumińskiej rozpoczęły się starania okolicznych regionów o uzyskanie pozwoleń na budowę torów. W latach 80-tych XVIII wieku powstało także na Spiszu kilka nowych torów. Po uzyskaniu pozwolenia rozpoczęto budowę linii z Popradu przez Kežmarok do Spišská Belá. Pomimo początkowego niezadowolenia z trasy w pobliżu Białej Spiskiej i ogólnej nieufności mieszkańców do korzystania z kolei, ruch na linii o długości 13,2 km rozpoczął się 18 grudnia 1889 roku na odcinku do miasta Kieżmark. Podczas budowy konieczne było zbudowanie 4 mostów dłuższych niż 10 m, nasypów o wysokości do 7 m, magazynów i przepraw, co wymagało siedmiu miesięcy pracy i kosztów 770 000 K.

Odcinek KežmarokBiała Spiska wybudowano z opóźnieniem, a 8,1-kilometrową linię kolejową otwarto 6 czerwca 1892 r. Koszt budowy wyniósł 610 000 K.

Kontynuowano budowę linii kolejowej przez dolinę Popradu na odcinku Spiska Bela – Podolínec, który miał łączyć się z linią Prešov – Plaveč z połączeniem do Polski (przez Muszynę). Część tę ukończono jednak dopiero pół wieku później. Trasa w większości przebiegała po nasypach i przecinała rzekę Poprad stalowym mostem o długości 30 m. Koszt budowy odcinka o długości 11,2 km wyniósł 900 000 K, a pierwsze pociągi przybyły do ​​Podolíńca 10 grudnia 1893 roku.

Studený potok – Tatranská Lomnica

Trať Studený Potok – Tatranská Lomnica

Przyłączenie osad tatrzańskich do kolei poprzedziła wielka rywalizacja. Kežmarok, ważny ośrodek kulturalny i gospodarczy pod Tatrami Wysokimi, upadł pod koniec XIX wieku z powodu złego podejmowania decyzji w obszarze budowy infrastruktury. Mały i nic nie znaczący Poprad wolał łączyć się ze Starym Smokowcem, który był już wówczas znanym kurortem. Nowo powstała i preferowana przez państwo Tatranská Lomnica miała szansę stać się ważnym uzdrowiskiem klimatycznym, do czego przyczyniła się także budowa linii kolejowej z Veľkej Lomnice. O tym zadecydowała dopiero kontrola komisji, która we wrześniu 1894 roku oceniła oba projekty. Linia do Tatrzańskiej Łomnicy otrzymała koncesję, natomiast linii do Starego Smokowca obiecano jedynie szybką budowę.

Budowa linii o długości 9,2 km postępowała szybko ze względu na konieczność wykonania jedynie drobnych prac ziemnych. Pierwszy pociąg przybył do Tatrzańskiej Łomnicy 1 września 1895 roku, po pięciu miesiącach pracy i wydatkach 350 000 K. Eksploatacja miała charakter sezonowy i pociągi kursowały od 15 czerwca do 15 września, ale po kilku latach zaczęto korzystać z linii rozbudowany w związku ze zmianą właściciela dla całorocznego transportu pasażerskiego i zaopatrzenia osady.

W 1911 roku linię połączono z Tatranské elektrische železnice na odcinku od Tatrzańskiej Łomnicy do Starego Smokowca.

Linia kolejowa nr 185 pomiędzy Kežmarkom i Huncovcami

Stacje na linii

Bibliografia

Zobacz też

Linki zewnętrzne

Żródło

Plaveč –  Poprad-Tatry
Poprad-Plavec.jpg
Podstawowe informacje
Numer trasy185
OperatorŽSR
Długość60 km
Parametry trasy
Rozstaw1 435 mm
Liczba torów1
Napięcie zasilania3 kV jednosmerná ?
  na odcinkuKošice – Muszyna
Max. spadekX ‰
Max. szybkość60
Przebieg linii
Unknown route-map component "LSTR"
ŽSR 180Čirč
Station on track
1,760 Plaveč
Junction to left Unknown route-map component "LSTRq"
ŽSR 180Koszyce
Stop on track
5,600 Hromoš
Station on track
8,796 Plavnica
Stop on track
13,519 Chmeľnica
Station on track
17,790 Stará Ľubovňa
Stop on track
22,339 Forbasy
Unknown route-map component "hKRZWae"
23,981 Poprad
Unknown route-map component "hSTRae"
24,094 DK 77
Enter and exit tunnel
25,013 Miľavský tunel
Stop on track
26,552 Nižné Ružbachy
Enter and exit tunnel
27,145 Ružbašsky tunel
Unknown route-map component "KMW"
Underbridge
27,700
Station on track
30,171 Podolínec
Stop on track
28,360 Toporec
Stop on track
26,347 Podhorany pri Kežmarku
Stop on track
24,908 Bušovce
Stop on track
20,513 Spišská Belá zastávka
Stop on track
18,547 Kežmarok-Pradiareň
Stop on track
16,729 Strážky zastávka
Stop on track
14,736 Kežmarok zastávka
Station on track
13,488 Kežmarok
Stop on track
9,258 Huncovce
Head station Straight track
8,890 Tatranská Lomnica
Stop on track Straight track
5,550 Tatranská L. zastávka
Stop on track Straight track
3,438 Veľká Lomnica-Golf
One way leftward Unknown route-map component "ABZg+r"
Station on track
7,226 Studený Potok
Station on track
3,665 Matejovce pri Poprade
Stop on track
Poprad - Spišská Sobota
Unknown route-map component "LSTRq" Unknown route-map component "ABZg+r"
ŽSR 183Szczyrbskie Jezioro
Unknown route-map component "LSTRq" Unknown route-map component "ABZg+r"
ŽSR 180Koszyce
Station on track
Poprad-Tatry
Unknown route-map component "LSTR"
ŽSR 180Żylina