Diaľnica D1
Strona | Autorzy | Nota |
[1] | [2] | Ten artykuł pochodzi z Wikipedii w języku polskim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku polskim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Strona | Autorzy | Nota |
[3] | [4] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku niemieckim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku niemieckim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
Autostrada D1 (słow. Diaľnica D1) – autostrada na Słowacji. HistoriaW pierwotnych projektach, z czasów Czechosłowacji, oznaczenie D1 miała nosić autostrada łącząca Pragę z Koszycami przez Brno i Trenczyn[1]. W okresie socjalistycznej Czechosłowacji wybudowano 127 kilometrów oraz 7 kilometrów w półprofilu. Według obecnych planów słowackich autostrada D1 ma łączyć zachodnią i wschodnią część kraju, stanowiąc jego najważniejszą równoleżnikową (wschód-zachód) oś komunikacyjną. W szczególności ma łączyć dwa największe miasta kraju: Bratysławę i Koszyce. Autostrada D1 ma zastąpić dotychczasowe drogi krajowe: nr 61 (z Bratysławy do Bytčy), nr 18 (z Bytčy do Preszowa), nr 68 (z Preszowa do Koszyc) i nr 19 (z Koszyc do Użhorodu). Mają nią biec trasy europejskie E75 (na odcinku Bratysława – Żylina) i E50 (na odcinku Trenczyn – Użhorod). PrzebiegAutostrada D1 zaczyna się na skrzyżowaniu z autostradą D2 nieopodal dawnego słowacko-austriackiego przejścia granicznego Bratislava-Petržalka – Berg. Autostrada biegnie dalej doliną Wagu na północny wschód, łącząc największe miasta Słowacji: Bratysławę, Trnavę, Trenczyn, Považską Bystricę i Żylinę. W okolicy Senca jest budowane skrzyżowanie D1 z autostradową obwodnicą Bratysławy D4. W węźle Hričovské Podhradie na południe od Żyliny (Dolný Hričov) D1 łączy się z autostradą D3. Dalej D1 ma biec na wschód przez Martin, Poprad i Preszów, a następnie na południowy wschód przez Koszyce i Michalovce. Na projektowanym przejściu granicznym na Ukrainę w miejscowości Záhor (w powiecie Sobrance), praktycznie na przedmieściach Użhorodu, autostrada D1 ma się łączyć z ukraińską drogą magistralną M06. OdcinkiPlanowana długość autostrady D1 ma wynieść 512 km[2].
W 2009 roku poszerzono autostradę do trzech pasów w każdym kierunku na odcinku Bratislava – Trnava o długości 36 km. Poszerzenie odbyło się kosztem pasa awaryjnego co stwarza ryzyko wypadku w przypadku awarii pojazdu. W latach 2022 - 2028 na odcinku Senec – Trnava planowana jest przebudowa tego odcinka do pełnego standardu po 3 pasy ruchu i pas awaryjny, w obu kierunkach, a na odcinku Bratysława – Senec 4 pasy i pas awaryjny. Realizacja drugiej nitki tunelu Branisko planowana jest w latach 2021 – 2027. Przegląd odcinków autostrady D1Przypisy
Linki zewnętrzne |
|