Diaľnica D1

Z Europa Środkowa
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Autostrada D1 (słow. Diaľnica D1) – autostrada na Słowacji.

Historia

W pierwotnych projektach, z czasów Czechosłowacji, oznaczenie D1 miała nosić autostrada łącząca Pragę z Koszycami przez Brno i Trenczyn[1]. W okresie socjalistycznej Czechosłowacji wybudowano 127 kilometrów oraz 7 kilometrów w półprofilu. Według obecnych planów słowackich autostrada D1 ma łączyć zachodnią i wschodnią część kraju, stanowiąc jego najważniejszą równoleżnikową (wschód-zachód) oś komunikacyjną. W szczególności ma łączyć dwa największe miasta kraju: Bratysławę i Koszyce. Autostrada D1 ma zastąpić dotychczasowe drogi krajowe: nr 61 (z Bratysławy do Bytčy), nr 18 (z Bytčy do Preszowa), nr 68 (z Preszowa do Koszyc) i nr 19 (z Koszyc do Użhorodu). Mają nią biec trasy europejskie E75 (na odcinku Bratysława – Żylina) i E50 (na odcinku Trenczyn – Użhorod).

Przebieg

Autostrada D1 zaczyna się na skrzyżowaniu z autostradą D2 nieopodal dawnego słowacko-austriackiego przejścia granicznego Bratislava-Petržalka – Berg. Autostrada biegnie dalej doliną Wagu na północny wschód, łącząc największe miasta Słowacji: Bratysławę, Trnavę, Trenczyn, Považską Bystricę i Żylinę. W okolicy Senca jest budowane skrzyżowanie D1 z autostradową obwodnicą Bratysławy D4. W węźle Hričovské Podhradie na południe od Żyliny (Dolný Hričov) D1 łączy się z autostradą D3. Dalej D1 ma biec na wschód przez Martin, Poprad i Preszów, a następnie na południowy wschód przez Koszyce i Michalovce. Na projektowanym przejściu granicznym na Ukrainę w miejscowości Záhor (w powiecie Sobrance), praktycznie na przedmieściach Użhorodu, autostrada D1 ma się łączyć z ukraińską drogą magistralną M06.

Odcinki

Planowana długość autostrady D1 ma wynieść 512 km[2].

Odcinek Długość Lata budowy Przewidywane otwarcie
BratysławaDolný Hričov 187,1 km 1972 – 2010
Hričovské PodhradieLietavská Lúčka 11,3 km 2014 – 12/2020
Lietavská LúčkaDubná Skala 13,5 km 2014 – 12/2023
Dubna SkalaTurany 13,5 km 2011 – 2015
TuranyHubová 13,5 km 2020 – 07/2027
HubováIvachnová 14,9 km 2013 – 12/2023
IvachnováPrešov,západ 142,1 km 1973 – 2015
Prešov, západ – Prešov, juh 7,8 km 2017 – 06/2021
Prešov, juh – Bidovce 34,1 km 1982 – 2019
BidovceZáhor 74,2 km 2026 – 11/2029

W 2009 roku poszerzono autostradę do trzech pasów w każdym kierunku na odcinku BratislavaTrnava o długości 36 km. Poszerzenie odbyło się kosztem pasa awaryjnego co stwarza ryzyko wypadku w przypadku awarii pojazdu. W latach 2022 - 2028 na odcinku SenecTrnava planowana jest przebudowa tego odcinka do pełnego standardu po 3 pasy ruchu i pas awaryjny, w obu kierunkach, a na odcinku BratysławaSenec 4 pasy i pas awaryjny.

Realizacja drugiej nitki tunelu Branisko planowana jest w latach 2021 – 2027.

Przegląd odcinków autostrady D1

Przypisy

  1. Uzneseníe vlády Československej socialistickej republiky č. 286 o koncepcii dlhodobého rozvoja cestnej siete a miestnych komunikáciách z 10. apríla 1963
  2. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest, www.ndsas.sk [dostęp 2019-11-25].

Linki zewnętrzne

Diaľnica D1
E50-SVK-2020.svg E58-SVK-2020.svg E75-SVK-2020.svg E442-SVK-2020.svg
E571-SVK-2020.svg
Diaľnica D1
D 1
  v prevádzke    vo výstavbe    v pláne 
Základné údaje
Správca Národná diaľničná spoločnosť
a. s. (štát) 
Výstavba 1972 - 2031/2035 
Celková dĺžka 512 km 
v prevádzke 395,9 km 
vo výstavbe 28,4 km 
v pláne 87,7 km
Štát Slovensko Slovensko
Kraj Bratislavský kraj, Trnavský kraj,
Trenčiansky kraj, Žilinský kraj,
Prešovský kraj, Košický kraj 
Rozšírenia 3+3: 36 km 
Výjazdy 65 (v prevádzke) 
Tunely 7 (v prevádzke) 
Diaľnica D1 pri obci Klčov na Spiši
Diaľnica D1 pri obci Klčov na Spiši 
Objekty na trase