Dukljansko Kraljevstvo
Strona | Autorzy | Nota |
[1] | [2] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku chorwackim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku chorwackim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
NotkaDuklja, także i Dukljansko Kraljevstvo (serb. Дукљанско Краљевство, Краљевина Дукља; gr. Διοκλεία, Diokleia; lat. Doclea, Diocleia) − średniowieczne państwo słowiańskie położone na terytorium współczesnej Czarnogóry.
Prof. dr. Neven Budak twierdzi, że źródła bizantyjskie nie wymieniają nawet sąsiednich słowiańskich plemion Duklji (Neretvani, Zahumljani, Travunjani, Konavljani) jako Serbów, a „w przypadku Duklji jest to jeszcze wyraźniejsze”.[2] Serbski historyk dr Dragoslav Janković stwierdza również, że Duklja to „najstarsze państwo czarnogórskie”.[3] Czarnogórski historyk prawa dr Čedomir Bogićević pisze, że „nowoczesne państwo czarnogórskie jest następcą historycznego, prawnego i kulturowego Duklje”.[4] Historyk literatury czarnogórskiej prof. Doktor Slobodan Kalezić stwierdza, że dziedzictwo Duklji stanowi fundament czarnogórskiej kultury narodowej, w tym literatury czarnogórskiej.[5] Prof. Dr Slobodan Tomović pisze, że np. Opštecrnogorski zbor „pochodzi z odległych czasów okresu Dukljan-Zeta w historii Czarnogóry”.[6] Na drugim miejscu prof. Tomović pisze: „Plemię lub związek plemion, z którego rzeczywiście wywodzili się Czarnogórcy – Dukljani, późniejsi w tamtym czasie Zećani (IX-XII w.) mieli taki sam status polityczny i terytorialny jak Serbowie i Chorwaci”.[7] Starsze kroniki chorwackie wspominają także o państwie Duklja jako o odrębnej jednostce: „Według tego Duklja rozciągała się od Baru do Kotoru wzdłuż morza i w głębi lądu aż do dzisiejszych gór Czarnogóry, które oddzielały ją od Serbii".[8]
Pod rządami dynastii Vojislavljevićiów Duklja przeżyła wzrost, ale także upadek pod koniec XII wieku. EtymologiaDuklja jest nazwą słowiańską i pochodzi od nazwy rzymskiego miasta Doclea, obecnie miasto w pobliżu współczesnej Podgoricy, oraz od iliryjskiego plemienia Dokleati, które zamieszkiwało tereny od Podgoricy po dzisiejszy Nikšića. Duklja wywodzi się także etymologicznie od starego indoeuropejskiego rdzenia – dhoukl, oznaczającego ukryty, ciemny, czarny, a semantyczne powiązanie tego rdzenia z obecną nazwą Czarnogóry jest oczywiste.[9]
Negdje od konca 12. stoljeća za ovo područje sve se više koristi naziv Zeta. PopulacjaSlawizacjaSłowiańscy przodkowie dzisiejszych Czarnogórców i innych narodowości współczesnej Czarnogóry, począwszy od VI wieku, władali rzymską prowincją Prevalis, miastem Duklja, górami i równiną wokół Jeziora Szkoderskiego oraz częścią wybrzeża Morza Adriatyckiego, akceptując nie tylko chrześcijaństwo, ale także etnicznych Dukljan. EtnogenezaNajsłynniejszy kronikarz bizantyjski, cesarz (945 – 959) Konstantyn Porfirogenet, w swoim słynnym dziele De administrando imperio – choć wymienia ludy południowosłowiańskie dla wszystkich okolicznych krajów, czy też zamieszkujących je Serbów czy Chorwatów – nie stwierdza, że Serbowie Duklji nie zamieszkiwali ani Chorwaci, właściwie wspomina tylko i wyłącznie: Dukljanów. K. Porfirogenet,O Dukljanima i zemlji u kojoj sada obitavaju DukljaniDuklianie to słowiańska i/lub słowiańska populacja Duklji, pierwszego państwa czarnogórskiego, przodków współczesnych Czarnogórców.[10] W przeciwieństwie do Porfirogeneta i wypowiedzi N. Brijenija (Νικηφόρος Βρυέννιος),[11] Kekvamena (Κεκαυμένος),[12][13] największego bizantyjskiego poety XII w. T. Prodroma (Θεόδορος Πρόδρομος)[14] itp., niektórzy inni mniej wiarygodni pisarze bizantyjscy czasami utożsamiają dukljanskich władców lub część populacji Duklje z innymi Słowianami (Dukljani-Srbi i Dukljani-Hrvati, pol. Dukljani-Serbowie i Dukljani-Chorwaci), nadają im obraźliwe znaczenia (Dukljani-Dalmati, Dukljani-Tribali, Dukljani-Skiti)), inni zastępują nazwy z niewiedzy i wygody (Serbowie, których niektórzy nazywają też Chorwatami), a słowo to, jak zauważa Pavle Mijović, jest tylko powiedzeniem o Duklianach, czwarte wykorzystuje nawrót mody Scytomania (jakiś Scytyjczyk imieniem Vojislav), a piąte pleonazm (zbuntowali się Chorwaci i Duklianie, chor. Hrvati i Dukljani pobunivši se), mówi się także o powstaniu Słowian macedońskich pod wodzą ówczesnego księcia Dukljana Bodina itd.[15] Dr. Špiro Kulišić ustalił, że nawet z najstarszych źródeł bizantyjskich i późniejszych nie ma wzmianki o Serbach czy Chorwatach w znaczących grupach zamieszkujących teren Duklji powstałej w XI wieku (cyt. w oryginale):
![]() Dr. Radoslav Rotković pisze (patrz w przypisach): ![]() Dr. Neven Budak, biorąc pod uwagę koronację Mihaila, prvog kralja Duklje oraz fakt, że „rządził sąsiednią Slawonią” w świetle grupy etnicznej Dukljani, mówi:
WiaraWedług Ljetopisu popa Dukljaninu (Roczników popa Dukljanina) św. Cyryl w drodze do Rzymu nawrócił na chrześcijaństwo słowiańskiego (slavenski) króla Świetopełka. Nastąpiła (cytaty w języku czarnogórskim): „… wielka radość, a chrześcijanie, schodząc z gór i ukrytych miejsc, gdzie byli rozproszeni, zaczęli wychwalać i błogosławić imię Pana".[18] Św. Cyryl w drodze do Rzymu nawrócił na chrześcijaństwo słowiańskiego króla Świetopełka. Co potem nastąpiło (cytaty w języku czarnogórskim): „... wielka radość, a chrześcijanie, schodząc z gór i ukrytych miejsc, gdzie byli rozproszeni, zaczęli chwalić i błogosławić imię Pana”.[18] Następnie rzekomo „Świetopełek pozwolił chrześcijanom «używającym języka łacińskiego» wrócić na swoje miejsca i odbudować zniszczone przez pogan wsie i miasta”.[18] Nie ma jednak potwierdzenia tego wszystkiego w innych źródłach.[18] Konstantyn Porfirogenet podkreśla prymat Bizancjum w szerzeniu chrześcijaństwa wśród Słowian. Mówi, że cesarz Herakliusz (610-641) wysyłał misjonarzy wśród Słowian. Na tej podstawie upierano się, że ziemie południowosłowiańskie należą do bizantyjskiego Patriarchatu Ekumenicznego z Konstantynopola. Wydaje się, że chrystianizacja Dukljanów została całkowicie zakończona w X wieku: ![]() ([18]) Za panowania Mihaila w księstwie Dukljan doszło do ostatecznej schizmy między Kościołem wschodnim i zachodnim (w 1054 r.). Rzym i Konstantynopol będą się kłócić o zwierzchnictwo kościelne. Katolicki charakter religijny Duklji pozostanie niezmieniony aż do końca istnienia samodzielnego państwa (do lat 1186-1189). Jednak po podboju Królestwa Dukljan przez Serbów, w ciągu następnych stuleci, przy znacznym oporze, dominującą religią stało się prawosławie. Paradoks objawia się w tym, że Nemanja, raški veliki župan, który przewodził Serbom w wyprawie do Duklji – jako dziecko ojca uchodźcy z Raški – został w Duklji ochrzczony jako katolik.![]() ([19]) ![]() ([19]) Tytuły władców DukljanaDwaj najpotężniejsi władcy Duklji, królowie Mihailo i Bodin, nosili tytuły uznawane zarówno w Konstantynopolu, jak i w Rzymie, a ogólnie w innych krajach i wśród innych narodów: SymbolikaHerb Duklje
Państwo Duklja przed VojislavljevićamiLjetopis popa Dukljanina (pol. Kronika kapłana z Duklji / rozdział XI), spisana pod koniec XII wieku, informuje o podziale na soborze w Duvnie w 753 roku, na mocy którego Duklja stała się częścią Czerwonej Chorwacji od drugiej połowy VIII wieku i później przez pewien czas, co według tego źródła rozciągało się od Duvna do Durrës w Albanii, ale nie ma żadnego potwierdzenia tego faktu w bizantyjskich ani innych historycznych źródłach odniesienia. Najwcześniejsza wzmianka o państwie dukielskimW IX wieku Bizancjum zjednoczyło większość terytorium dawnych prowincji rzymskich Prevalitane i Nowego Epiru, tworząc odrębny tet z siedzibą w Durrës. Jednakże według pism Konstantyna Porfirogenety z X w. Doklea znajdowała się wówczas poza zasięgiem wpływów Bizancjum i temy z Durrës. Porfirogeneta donosi o słowiańskim panowaniu Duklji, wyłączając nadmorskie miasta Bar i Ulcinj, jako o odrębnej Sklawinii zamieszkiwanej przez Dukljani. W dokumencie De ceremoniis aulae byzantinae archont Duklji został wymieniony wśród władców obcych. Pierwszy władca DukljiArchont Petar był pierwszym niekwestionowanym władcą Duklje,[21], ale historycy nie ustalili dokładnie, w którym okresie czasu panował. Pozostawił po sobie pieczęć, która do dziś znajduje się w Berlinie. Na pieczęci widnieje następujący napis:
Uważa się, że Petrislav z Ljetopisa popa Dukljanina to w rzeczywistości archont Piotr i ojciec św. Włodzimierza. Święty WłodzimierzŚwięty Włodzimierz jest dukljanskim knezem i pierwotnym świętym. W Dukljanskoj crkvie Włodzimierz był co najmniej błogosławionym (beatus, pierwszy stopień świętości), a Ljetopis popa Dukljanina trzykrotnie wspomina, że jest także świętym (sanctus). Istnieją przesłanki, że został kanonizowany jako święty ówczesnego zjednoczonego Kościoła w 1019 roku przez Patriarchat Konstantynopola.[22] Historia czarnogórski przyjmuje, że Włodzimierz urodził się około 970 r. Pod koniec X wieku Duklja rozciągała się od Boki kotorskiej do rzeki Bojany. Władimir rządził także sąsiednimi terenami Duklji, które Ivan Skilica opisuje jako Trimalia i pobliskimi obszarami Serbii (chor. Trimalijom i obližnjim oblastima Srbije). Skilica, ogólnie nieprzychylny Słowianom, twierdzi, że Włodzimierz był człowiekiem uczciwym, spokojnym i pełnym cnót (chor. čovjek pravičan i miroljubiv i pun vrline). Według niektórych dokumentów historycznych opublikowanych po raz pierwszy w latach 2001-2009 w zbiorach Monumenta Montenegrina, oczekujących na weryfikację naukową, Włodzimierz miał także tytuł króla Dalmacji (chor. kralj Dalmacije). Włodzimierz bezskutecznie próbował zawrzeć porozumienie z Bizancjum przeciwko carowi Samuilowi. Wywołało to gniew Samuela, który w 997 roku wysłał armię do Duklji. Konflikt rozegrał się nad rzeką Bojanie, a armia Dukli została pokonana. Władimir został schwytany i przewieziony na dwór Samuila w Prespie. Córka Samuela, piękna księżniczka Kosara, zwróciła się do ojca o litość. Zakochała się w księciu Dukljan i za zgodą Samuila Władimir i Kosara wkrótce pobrali się. Władimir wrócił do Duklji i był wasalem Samuila. Po śmierci Samuela w 1014 r. nowy władca Macedonii Władysław podjął decyzję o usunięciu Włodzimierza. Zaprosił go do Prespy i jako gwarancję, że nic mu się nie stanie, wysłał Włodzimierzowi krzyż, na którym przysiągł zachować spokój. I Włodzimierz przybył do Prespy. Władysław jednak złamał obietnicę i 22 maja 1016 roku kazał ściąć głowę księcia Włodzimierza z Dukljana.[23] Relikwie Włodzimierza były cudowne, a Włodzimierz został ogłoszony świętym. Zastąpił go na tronie Dukljan Vojislav, założyciel czarnogórskiej dynastii Vojislavljević. Władimir był wujkiem lub kuzynem Wojsławowa. Niepodległość pod rządami VojislavljevićówKnez Duklji Vojislav po pokonaniu Bizancjum i ich wasali raško-Bośniacko-Hum w bitwie pod Barem w 1042 r. uniezależnił Duklję. To ważne wydarzenie historyczne poprzedziły burzliwe lata. Mianowicie w 1035 r. Wojsław na krótko uniezależnił Duklję, lecz już w 1036 r. stała się ona ponownie prowincją bizantyjską, a Vojislav został wywieziony do Konstantynopola. Stamtąd udało mu się uciec do Duklji, gdzie wzniecił powstanie, w którym Dukljanie atakując Serbów i wasali. Bizantyjski kronikarz Ivan Skilica (gr. Ιωάννης Σκυλίτζης) tak o tym pisze: ![]() Bitwa pod Barem 1042Decydującym konfliktem między Bizantyjczykami a Dukljanami pod wodzą Vojislava była bitwa pod Barem w dniach 6 i 7 października 1042 r., na zboczach góry Rumije, w miejscu wsi Tuđemil. Bizantyńczycy pod wodzą Kursiliusa włączyli do ataku na Duklję swoich wasali, Serba Ljutovida z Zahumlja, posiadającego tytuł stratega Serbii, oraz županeów Raške i Bośni wraz z ich wojskami. Kursilije przedarł się przez rzekę Bojanę i rozbił obóz w pobliżu Baru, gdzie znajdował się także pałac Wojsława Prapratna. Według bizantyjskiego planu operacyjnego miał tam czekać na armię raško-bosansko-humsku, która miała przedostać się do Duklji przez doliny Zeta i Morača, aby wspólnie zaatakować główną część armii dukliańskiej, która była skoncentrowane w rejonie Crmnice, pomiędzy Barem a Jeziorem Szkoderskim. Vojislav wraz ze swoimi synami zajął pole bitwy 6 października 1042 r., podczas którego po niebie przeleciała kometa, co armia bizantyjska odebrała jako złowieszczy sygnał. O północy z 6 na 7 października 1042 r. wojska Dukljaniów zaatakowały obozy armii bizantyjskiej straszliwym krzykiem oraz dźwiękiem trąb i rogów, co paraliżowało Bizantyjczyków. Niezależnie od nieprawdopodobnej liczby dziesiątek tysięcy zabitych Bizantyjczyków, nie ma wątpliwości, że armia bizantyjska została zmasakrowana pod Barem.[25] W tym samym czasie Gojislav, syn księcia Vojislava, poprowadził wojska Dukljan pod Klobuk (koło współczesnego Nikšića) i pokonał połączoną armię raško-bosansko-humsku, która miała dołączyć do armii bizantyjskiej pod Barem. Bizantyjski dowódca Kursilije został poważnie ranny, ale udało mu się uciec. Mieszkańcy Dukli kontynuowali pościg za wojskami bizantyjskimi aż do rzeki Drima (we współczesnej Albanii). W bitwie pod Barem panowanie bizantyjskie zostało trwale obalone, a Duklja uzyskała niepodległość. KrólestwoSyn kneza Vojislava, Vojislava, zostanie królem najpóźniej w 1078 roku. Następca Mihailo, jego syn król Bodin, kontrolował także dużą część Raške, Bośni (wykorzystując wojnę domową w Chorwacji po śmierci króla Zvonimira), Albanię i okolice Dubrownika. Ekspansja BodinaOjciec Bodina, Mihailo, miał 11 synów. Już jako młody człowiek Bodin przewodził Dukljanom w bitwach wraz ze swoim bratem Władimirem. W 1072 roku pokonał Serbów i zajął Raškę, a na rozkaz ojca (wraz z przyrodnim bratem Petrislavem) pomógł powstańcom macedońskim (których ówczesne źródła nazywają „Bułgarami”) w Macedonii przeciwko armii bizantyjskiej . Dotarli do Nišu, Podunavlja i Kosova. W Prizreniu lub Prištinie powstańcy bułgarsko-macedońscy koronowali Bodina na swojego cara. W końcu jednak został schwytany i zabrany do Antiochii, skąd udało mu się uciec w 1078 roku. W 1082 roku zmarł jego ojciec, król Mihailo, a jego następcą został Bodin. Poprzedziło to jednak starcie z bratem Mihailo i stryjem Bodina Radosławem – on też pretendował do tronu władcy, który ostatecznie musiał uciekać do sąsiedniej Travunju. W latach 1083 i 1084 Bodin podjął nowe ataki na Raškę i ponownie podbił Serbów. Następnie kontynuował podboje na południu, w Albanii, gdzie w 1085 roku zdobył Durres z rąk Normanów toczących wojnę z Bizancjum, ale wkrótce przekazał je Bizantyjczykom. Po śmierci króla Zvonimira (1089) wykorzystał wojnę domową w Chorwacji do zajęcia Vrhbosnej. Za panowania Bodina 8 stycznia 1089 r. w Rzymie wydano bullę potwierdzającą rangę arcybiskupstwa kościołowi Dukljan. W latach 1096-1097 wojska krzyżowców przeszły przez Królestwo Dukljan i zostały przyjęte przez Bodina w jego stolicy – Szkodrze. Wewnętrzne zmaganiaDrugi stryj Bodina Branislav i jego synowie Predihna, Petrislav, Dragilo, Tvrdislav, Grubeša i Gradihna utworzyli silną opozycję, której celem było zorganizowanie zamachu stanu. Bodin pojmał Branislava i wtrącił go do lochu w Szkodrze, a jego synom udało się uciec do Dubrownika. Dlatego Bodin podjął zbrojną akcję przeciwko ludności Dubrownika, w czym pomogła mu armia jego bośniackiego wasala Stipana. Armia dukliańska oblegała Dubrownik i ostatecznie w 1104 roku udało im się zrealizować swój plan: Dubrownik został zajęty, a krewni Bodina wypędzeni, w ten sposób zakończyły się działania wojenne z ludnością Dubrownika. Bodin zbudował jeden z fortów dla mieszkańców Dubrownika i przekazał im go do zarządzania. Bodin zmarł w 1108 roku i od tego momentu potęga Królestwa Dukljańskiego będzie trwale spadać. Jego następcą został Dobroslav, syn Mihailo i przyrodni brat Bodina. Został wybrany na króla z woli ludu, ale wkrótce stał się ofiarą spisku wymyślonego przez raškiego župana Vukana, który go uwięził. Uwolnił go, ale Dobroslav został oślepiony przez swojego następcę na tronie Dukljan, króla Vladimira. Nowy król Duklji, Vladimir, wnuk Mihaila, współpracował z raškim županem Vukanem i był przedstawicielem interesów Raški w Duklji, o czym wspominają także Ljetopis popa Dukljanina. Został otruty w 1113 roku na rozkaz żony Bodina, królowej Jaquinty. Syn Bodina, król Đorđe, rządził dwukrotnie, najpierw od 1113 do 1118, a następnie od 1125 do 1131. Jego głównym rywalem był Grubeša, który obalił Đorđe i rządził Duklją od 1118 do 1125 roku. Đorđe schronił się w Rašce, zawarł sojusz z Serbami, zaatakował Grubišę i zabił go w jednej z bitew pod Barem. Bizancjum postanowiło wykorzystać wewnętrzne spory i w 1131 roku z pomocą Serbów (którzy byli ich wasalami przeciwko królowi Đorđe) doszło do militarnego ataku na Duklję, podczas którego zdobyto stolicę Skadar, Đorđe aresztowano i wywieziono do Konstantynopol, gdzie zmarł. Po obaleniu Đorđe nowym królem Dukli zostaje Gradihna (Gradinja), brat Grubeše, który zginął w 1125 r., mianowany wasalem bizantyjskim. Ljetopis popa Dukljanina podaje, że konflikt z królem Đorđe spowodował liczną emigrację, ale Gradihna był łagodny, miłosierny, obrońca wdów i sierot (chor. blag, krotak, milosrdan, zaštitnik udovica i siročadi). Dalej Ljetopis opisuje, że w dniach swego panowania król Gradinje doświadczył wielu oszustw i niesprawiedliwości ze strony niegodziwych ludzi, ale Bóg wybawił go od nich wszystkich. Zmarł w 1142 r. Jako Ljetopis Radoslav odziedziczył tron po swoim ojcu, króla Gradihny. W przeciwieństwie do niego i wszystkich innych Vojislavljeviców od czasów Mihaila, Radoslav nie nosił tytułu króla, co jednoznacznie świadczy o rozpadzie potęgi królestwa Dukljan. Został osadzony na tronie za zgodą cesarza bizantyjskiego Manuela (Manojlo) I Komnena. Radoslav wraz z braćmi Jovanem i Vladimirem próbował zorganizować zbrojny opór przeciwko serbskim atakom pod wodzą župana Raški Uroša II. Primislava (panował w latach 1145-1162) i jego syn Desa (župan serbski 1162-1165).
Już za jego panowania Serbowie postanowili o zniszczenia królestwa Dukljan.[27] Jego syn i następca, knez Mihailo III., władca od 1163 do 1186 roku, przed najazdem Serbów pod wodzą Stefana Nemanji, próbował znaleźć oparcie w Bizancjum. Do lat 1186 - 1189 udało mu się to w pewnym stopniu, jednak w tym roku Nemanja całkowicie podbił państwo Dukljan. O Michale III. nie ma wiarygodnych informacji – nie wiadomo, czy zginął w tym serbskim napadzie, czy udało mu się uciec, czy też zmarł wcześniej. PrzerwaPaństwo Duklja, rozdzierane przez dziesięciolecia wewnętrznymi konfliktami, zostało ostatecznie podbite przez serbskiego župana Nemanję w latach 1186–1189. W jego wyniku - z wyjątkiem Kotoru - zniszczeniu uległy wszystkie inne miasta Duklji.[19] Wraz ze śmiercią cesarza bizantyjskiego Manuela I Komnena (1180) Mihailo III., dukljanski knez. stracił ostatnie oparcie w obronie przed najazdem Serbów. Na początku lat osiemdziesiątych XI wieku serbski župan Stefan Nemanja zniszczył posiadłości bizantyjskie w dolinie Morawy, Macedonii i Kosowie, po czym wyruszył na Duklję. Jednakże, według raportu wysłanego około 1080 roku do kanonika archidiecezji splickiej przez zwierzchnika Kościoła w Duklji, Grzegorza z Baru, między miastem Bar i Nemanją istniał poważny spór. Nemanja zażądał od Bara 800 perpersów, których Bar nie otrzymał, ponieważ pola wokół Baru były zdewastowane. Grzegorz z Baru mówi:
Syn Nemanji, pierwszy serbski król Stefan I Koronowany, w dokumencie o swoim ojcu Žitje. Św. Symeon donosi, że Nemanja „przywrócił Dioklecjana i Dalmację”, niszcząc „miasto Danj, miasto Sardoniki, Drivast, miasto Rosaf zwane Skadar, miasto Svač, miasto Ulcinj, słynne miasto Bar”.
Księżniczka Desislava z Duklji, żona ostatniego księcia niepodległego państwa Duklja, Michała III,[29] uciekła do Dubrownika w 1189 r. przed atakiem Serbów.[30] W towarzystwie Desislava, arcybiskupa Kościoła Duklja, Grzegorza z Baru, prefekta Černeha i Crenika, Grdomila i innych przedstawicieli szlachty Duklja również uciekli. KomentarzJak zauważa austriacki historyk i slawista S. Hafner, synowie wielkiego župana Nemanji, kanonizowanego przez Serbów jako św. Symeon „Niosący Mirrę” – Rastko Nemanjić i Stefan Pierwszy Koronowany, założyciel Kościoła serbskiego i pierwszy serbski król, wykorzystali wszelkie dostępne środki propagandy państwowej i religijnej, aby przeciwstawić się zakorzenionej myśli państwowej, kulturowej i dynastycznej Zety.[31] Podkreślając antagonizm między Zetą i Rašką, stwierdza dalej, że może to częściowo, a może nawet całkowicie, wyjaśnić pominięcie imion wszystkich władców Duklji w serbskiej literaturze i historiografii średniowiecza.
Jako dowód wyższości kultury duklejskiej S. Hafner przytacza Ljetopis popa Dukljanina i Ewangelię Mirosława – dwa najsłynniejsze zabytki kultury Zety, które można porównać z podobnymi zabytkami europejskimi. Władcy dynastii Vojislavljevićów
Dokumenty władców DukliChoć zachowało się ich niewiele w oryginale lub transkrypcji, statuty i dokumenty stanowią ważne źródła rzucające światło na okres Vojsilavljevića, historię Duklji i całą historię Czarnogóry:
Pieczęć BodinaOłowianą pieczęć króla Bodina z Duklji znaleziono w Muzeum Archeologicznym w Stambule i zaprezentowano ją opinii publicznej w 2008 roku.[36] Odkrycie to stanowi wydarzenie najwyższej klasy dla badań nad czarnogórskimi studiami nad średniowieczem, sfragistyką i całą czarnogórską historią narodową. Na awersie pieczęci znajduje się popiersie św. Teodora trzymającego włócznię w prawej ręce i tarczę w lewej, w której centrum znajduje się perła z promieniami rozchodzącymi się w kierunku krawędzi tarczy. Częściowo uszkodzony okrągły napis na awersie i rewersie pieczęci w języku greckim głosi:
W oryginale:
Pieczęć króla Đorđy (Jerzego)Pieczęć króla Đorđy pochodzi z pierwszej połowy XII wieku, z czasów, gdy nie był jeszcze władcą Królestwa Duklja.
Jerzy był władcą dwukrotnie: najpierw w latach 1113–1118, a następnie w okresie 1125–1131. Na przedniej stronie pieczęci znajduje się łaciński napis:
w tłumaczeniu
Na odwrocie pieczęci widnieje wizerunek św. Jerzego z greckim napisem:
Odkrycia pieczęci dokonał w 1938 roku bułgarski naukowiec T. Gierasimow..[38] Dukljanski kościół
Siedzibą arcybiskupią Kościoła Duklja było miasto Bar.[39] Arcybiskupstwo to nominacja, która sięga okresu sprzed schizmy i przetrwała w Kościele rzymskokatolickim jeszcze przez pewien czas po niej - jest ona porównywalna z archidiecezją lub metropolią. Specyficzny tytuł głowy Kościoła w Duklji jest połączeniem relacji politycznych, kościelnych i kulturalnych - powstałych w wyniku wielowiekowej dominacji bizantyjskiej na terytorium Duklji.[40] Pod koniec XII wieku siedzibą Kościoła Duklja było miasto Bar. Prawdopodobnie właśnie wtedy powstała słynna Kronika księdza z Dukljanu (Ljetopis popa Dukljanina), która zaczyna się od słów (cytaty w języku czarnogórskim):
Jego pierwszym przywódcą był Piotr I, arcybiskup Duklji i arcybiskup Baru. Kontrowersyjne wyznanie z 1067 r.Nawet w bulli papieża Aleksandra II, od 1067 roku kościół w Duklji traktowany jest jako arcybiskupstwo. Ale Grzegorz VII, choć w swojej bulli z 1078 r.[43] zaliczył Mihaiła do „poświęconych przyjaciół Kościoła świętego”,[44] ogłosił jedynie konstytucję Kościoła w Duklji, która w bulli papieża Aleksandra II: od 1067 r. zostały już ustalone. Mianowicie Grzegorz VII. W bulli stwierdza, że spodziewa się od Michała, za pośrednictwem posła, raportu z dochodzenia w tej sprawie.
Ipak, dio južnoslavenskih latinista drži da je bula iz 1067. godine pape Aleksandra II. posve autentična (čak da je ona prijepis istovjetne starije bule iz 1062. godine), no drugi inzistiraju da je u pitanju krivotvorina.[46] Rozpoznanie z 1089Wreszcie 8 stycznia 1089 roku, za panowania króla Bodina, w Rzymie wydano bullę potwierdzającą arcybiskupstwo i status całego Kościoła w Duklji na rzecz najwyższego prałata Baru, a także ustanawiającą archidiecezję barską. Antypapież Klemens III. Tą samą bullą potwierdził królewski tytuł Bodina na rzecz jego ojca, Mihaiła. Tytuł głowy Kościoła w Duklji (Dukljanske crkve)Oficjalny tytuł głowy Kościoła w Duklji w bullach papieskich brzmiał: Biskupi podporządkowani arcybiskupowi dukljanskiemuDukljanska cerkiew miał zwierzchnictwo nad diecezjami: Bar, Kotor, Ulcinj, Sveti, Skadar, Drivastvo, Polat, Serbii, Bośni i Travnika. Dukljanska kulturaAutor słynnej Kroniki księdza z Dukljana (Ljetopisa popa Dukljanina) już na początku zaznacza, że jej oryginał został spisany w języku słowiańskim. Samo istnienie takiego dzieła historiograficznego - które najprawdopodobniej zostało trwale zniszczone po zajęciu Duklji przez Serbów - świadczyłoby o wysokim poziomie piśmiennictwa w Duklji. Žitije sv. Vladimira (pol. Żywot św. Włodzimierza) było z pewnością słowiańskie, którego Kronika przywołuje w formie, jaką znamy jedynie w wersji skróconej, a który wprost ilustruje osiągnięcia literatury duklejskiej w XI wieku. Według serbskiego uczonego N. Banaševića Žitije sv. Vladimira (pol. Żywot św. Włodzimierza) lub Vita Sancti Vladimiri było z pewnością napisane po słowiańsku. Kronika donosi, że po egzekucji ciało Włodzimierza przewieziono do Duklji z najbardziej uroczystymi honorami, jakie oferuje cerkiew, „ze śpiewaniem hymnów i pochwał”. N. Banašević mówi:
Istnieją także teksty słowiańskie i żywoty św. Cyryl i Metody, których autor Kroniki wykorzystał. Mianowicie wprost cytuje Liber Metodego, inną słowiańską księgę traktującą o działalności prawodawczej władców, którą, zdaniem niektórych autorów, można utożsamić z tłumaczeniem Nomokanonu dokonanym przez Metodego. Literatura
Od połowy IX wieku na terenie obecnego pasa nadmorskiego Czarnogóry założono dużą liczbę klasztorów benedyktyńskich. Chociaż ślady piśmiennictwa łacińskiego i greckiego z okresu Duklja zostały częściowo zachowane, istnieją jedynie pośrednie dowody piśmiennictwa w języku słowiańskim. Zakłada się, że głagolica mogła rozwinąć się na terenie państwa Duklja na początku XI wieku pod wpływem silnego ośrodka piśmiennictwa słowiańskiego w Ochrydzie. Nad Jeziorem Szkoderskim rozwijała się działalność literacka. Centrum tej działalności stanowił dwór i ośrodek kościelny Prečista Krajina (Prečista Krajinska). Na podstawie zachowanych materiałów rękopisowych można z całą pewnością stwierdzić, że po upadku Królestwa Duklja pod panowaniem serbskim w XIII wieku dominującym językiem stał się język staro-cerkiewno-słowiański i cyrylica. Ważne zabytki literatury staroczarnogórskiej z tego okresu:
Kulty Duklje
Niektóre centra i miasta Duklji
Ciekawostki
Powiązane artykuły
Izvori i bilješke
LiteraturaNapomena: Nabrojane su samo knjige koje nisu izravno citirane u Izvorima i bilješkama
|
|