Telgártsky tunel
Strona | Autorzy | Nota |
[1] | [2] | Ten artykuł został przetłumaczony z Wikipedii w języku słowackim. Treści pochodzące z Wikipedii w języku słowackim są oparte na licencji Creative Commons 3.0 – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach. Kopiując je lub tłumacząc, należy podać ich autorów i udostępnić na tych samych warunkach. |
NotkaTelgártsky tunel lub Telgártska slučka (pol. tunel Telgárt lub potocznie także pętla Telgárt) to tunel kolejowy w pobliżu miejscowości Telgárt na linii Červená Skala – Margecany. HistoriaDecyzja o budowie połączenia między Horehroniem a Spiszem zapadła w 1919 i 1920 r., ale połączenie między Červenej Skaly i Margecian rozpoczęło się dopiero 31 maja 1931 r. Technicy i pracownicy przenieśli się z budowy linii Handlová – Horná Štubňa gdzie zakończyli połączenie Hornej Nitry i Turcy z Żarskimi Górami. Budowa toru w wąskiej dolinie była wymagająca i wymagała wykonania szeregu wrębów, nasypów i dużych mostów. Mający 1239,40 m długości, tunel Telgart jest najdłuższym z dziewięciu tuneli na linii. Położony jest na wschodnim krańcu wsi, a jego specyfika leży w samym kształcie. Projektanci rozwiązali dużą różnicę wysokości na odcinku przed przełęczą Besník, tworząc pętlę, której część biegnie w tunelu. Tor biegnie po łuku o promieniu 400 m, ale częściowo w przejściu. To rozwiązanie z akceptowalnym wzniesieniem 12,5 ‰ przyniosło wzrost o 31 metrów, rozwiązując w ten sposób pokonanie wznoszenia na tym trudnym odcinku. Tunel był budowany zmodyfikowaną austriacką metodą tunelowania i wraz z odcinkiem Telgárt − Dobszyńska Jaskinia Lodowa została przekazana do użytku 28 września 1934 r. Całkowity koszt budowy wyniósł 23 miliony koron. Zobacz takżeŹródło |
|
<table class="navbox do-not-make-smaller " cellspacing="0" style="width:Błąd skryptu: nie ma takiego modułu „Łatki”.; float:right; margin:0em 0em 0em 1em;">