Teka 027 – Wzgórze Wawelskie 6

Wzgórze Wawelskie *

Dedykacja

Profesorom

Witoldowi Cenckiewiczowi

i Witoldowi Karskiemu

autor

Od Wydawcy

Niekiedy nad Wisłą, pod Wawelem, układa się gęsta mgła. Warto wyjść o poranku, na pobliskie wzgórze, by zobaczyć urzekający widok: oto ponad ową mgłą wyrasta Wawel i jego zielone dachy, tak akuratnie przedstawia się wzgórze wawelskie w rysunkach Ryszarda Natusiewicza. Nie ma więc okolicy podhalańskiej, ani samego miasta, tylko zamek królewski z przynależną do niego katedrą, sama Polska – Polski. —eromski pisał o poezji w pracy Birkenmajera nad Kopernikiem i w pracy Podkowskiego w „Krakowie przed Piastami”. Wyczuwamy ją też u Tadeusza Wojciechowskiego gdy zgłębiał archeologię katedry wawelskiej. „I można powiedzieć, że te dzieła architektury mają w swojej konstrukcji coś podobnego do najstarszych poezji bohaterskich, które także rosły i składały się przez wieki. —eby je zrozumieć, należy je badać i prawie tak samo, jak filologowie rozbierają owe epopeje, wydzielając z nich części, naprzód, które przyrosły najpóźniej, poczem dopiero odsłoni się pierwotne jądro. Taki też musi być porządek niniejszej pracy. —eby dojść tego co było najdawniejsze i jaki był plan katedry romańskiej, a nie dopiero owej pierwotnej, Chrobrego, trzeba naprzód rozeznać co zbudowano później, to jest w czasach gotyku i następnych wiekach, rozpocznę zatem od zbadania obecnego stanu budowy”.

Profesor Natusiewicz ukazuje nam obecny stan architektury, już to z oddali, już to z bliska fasady, fronton i wieża. Norwid (o Juliuszu Słowackim) akuratnie pisał, oto jego słowa: „gmach architektury doskonałej przeźroczysty być może i powinien, chociaż z granitu, a jest nim wtedy, gdy portal, pozwala odgadnąć plan i budowę wewnętrzną.”

Pouczeni wchodzimy. Na środku stanął ołtarz: Ave Patria! – św. Stanisława, dalej oglądamy nagrobki świętej Jadwigi królowej i Jagiełły, dalej jeszcze krypta Marszałka Piłsudskiego. Katedra staje się nekropolią – pomnikiem umarłych, o których oczywiście pamiętam. Do głosu dochodzi serce Rysownika bo to Litwa w Unii z Polską, pamięć Idei Jagiellońskiej i walki niepodległościowej. Ale na Wawelu jest obecna cała historia Polski ciągu tysiąclecia. Renesansowe powiązania z Italią głosi Kaplica Zygmuntowska. Złoty wiek i złota kopuła, cenniejsza niźli złoto sztuka prowadzi w epokę piastowską. Dostaliśmy do rąk co dopiero kroniki Janka z Czarnkowa z opisem ceremonii królewskich. On to napisał o pogrzebie Kazimierza Wielkiego. Tu na Wawelu dokonywają się koronacje królów obok liturgii w wielkim stylu. Słowo „Katedra” nam uświadamia rolę biskupa zasiadającego na swej stolicy. Tu liturgii przewodniczył ongi Piotr Tomicki, wcześniej Oleśnicki wcześniej jeszcze Nankier i Muskata, wcześniej Aron i Toppo.

Spotkała się tu historia biskupów i królów, ani ją rozdzielić. Architekturę na wawelskim wzgórzu wyjaśnia ta symbioza już od tysiąca lat. Interesujących się tym odsyłamy do literatury. Teraz oglądamy wawelskie rysunki z uwagą – z nabożeństwem – uczymy się wszyscy.

Paweł Sczaniecki
OSB Benedyktyn z Tyńca

Spis zawartości

Rysuje architekt Ryszard Natusiewicz (f ot. W. Górecki, 1986)

  • 1. Wzgórze Wawelskie, panorama, widok od zachodu
  • 2. Wzgórze Wawelskie, panorama, widok od zachodu, fragment l brak
  • 3. Wzgórze Wawelskie, panorama, widok od zachodu, fragment lI
  • 4. Wzgórze Wawelskie, panorama, widok od zachodu, fragment lII
  • 5. Królewska Katedra pw. ŚŚ Stanisława i Wacława o bogatym rodowodzie historycznym (X1-XX w.), fragment elewacji zachodniej I brak
  • 6. Królewska Katedra pw. ŚŚ Stanisława i Wacława o bogatym rodowodzie historycznym (X1-XX w.), fragment elewacji zachodniej II
  • 7. Królewska Katedra pw. ŚŚ Stanisława i Wacława o bogatym rodowodzie historycznym (X1-XX w.), fragment elewacji zachodniej III brak
  • 8. Katedra, widok od południowego zachodu I
  • 9. Katedra, widok od południowego zachodu II
  • 10. Katedra, widok od południowego zachodu III brak
  • 11. Katedra, wieże: Srebrnych Dzwonów, Zegarowa i Zygmuntowska, widok od południa
  • 12. Katedra, wieże: Srebrnych Dzwonów i Zegarowa I
  • 13. Katedra, wieże: Srebrnych Dzwonów i Zegarowa II
  • 14. Katedra, wieże: Srebrnych Dzwonów i Zegarowa III
  • 15. Katedra, kaplica Wazów (1605-1676), widok ogólny
  • 16. Katedra, widok od południa I
  • 17. Katedra, Kaplica Zygmuntowska (1517-1533), widok od południa brak
  • 18. Katedra, widok od południa II
  • 19. Katedra, wejście główne, drewniane wrota obite żelazną blachą z inicjałem "K" odnoszącym się do fundatora króla Kazimierza Wielkiego
  • 20. Krypta św. Leonarda (przed 1118 r.), widok ogólny – ołtarzyk dzieło E. Viollet le Duca
  • 21. Konfesja św. Stanisława (1626-1629), dzieło J. Trevano I
  • 22. Konfesja św. Stanisława (1626-1629), dzieło J. Trevano II
  • 23. Konfesja św. Stanisława (1626-1629), dzieło J. Trevano III
  • 24. Konfesja św. Stanisława, sarkofag srebrny św. Stanisława (1661-1671), dzieło P. von den Rennen
  • 25. Ołtarz główny (poł. XVII w.), widok ogólny
  • 26. Nagrobek królowej Jadwigi (1902), dzieło A.Madeyskiego
  • 27. Nagrobek królowej Jadwigi (1902), dzieło A.Madeyskiego, szczegół rzeźbiarski
  • 28. Ołtarz z Czarnym Krucyfiksem zw. Czarnym Chrystusem lub Cudownym Krzyżem Królowej Jadwigi (koniec XIV w.)
  • 29. Czarny Krucyfiks zw. Czarnym Chrystusem lub Cudownym Krzyżem Królowej Jadwigi (koniec XIV w.)
  • 30. Trumienka, w której spoczywają szczątki błogosławionej królowej Jadwigi – autor trumienki W. Korski (ok. 1987),
  • 31. Trumienka, szczegół
  • 32. Nagrobek Władysława Jagiełły (II ćwierć XV w.), szczegóły rzeźbiarskie
  • 33. Nagrobek Władysława Jagiełły (II ćwierć XV w.), szczegół rzeźbiarski
  • 34. Nagrobek Władysława Jagiełły (II ćwierć XV w.)
  • 35. Kaplica Mariacka (Stefana Batorego), nagrobek króla (1595), dzieło Santi Gucciego
  • 36. Jedna z trzech bramek w ogrodzeniu Katedry (1619), dzieło J. Trevana bramka wiodąca do krypty pod wieżą Srebrnych Dzwonów
  • 37. Zejście do krypty (XX w.), dzieło A.Szyszko-Bohusza
  • 38. Baldachim nad zejściem do krypty (XX w.), dzieło A.Szyszko-Bohusza
  • 39. Krypta z sarkofagiem pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, miejsce spoczynku marszałka Józefa Piłsudskiego (zmarł w 1935 r.) I
  • 40. Krypta z sarkofagiem pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, miejsce spoczynku marszałka Józefa Piłsudskiego (zmarł w 1935 r.) II
  • 41. Krypta z sarkofagiem pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, miejsce spoczynku marszałka Józefa Piłsudskiego (zmarł w 1935 r.) III
  • 42. Fragment popiersia Marszałka, dzieło K. Laszczki
  • 43. Wieniec, dar wotywny Legionistów (1938)
  • 44. Urna zawierająca ziemię z grobu Matki Marszałka

Zamek Królewski

  • 45. Zamek Królewski, dziedziniec arkadowy (1507-1536), dzieło zespołowe F.Florentczyka (1507-16), mistrza Benedykta Sandomierzanina (1524-9) i B.Berecciego (1530-6) I
  • 46. Zamek Królewski, dziedziniec arkadowy (1507-1536), dzieło zespołowe F.Florentczyka (1507-16), mistrza Benedykta Sandomierzanina (1524-9) i B.Berecciego (1530-6) II
  • 47. Zamek Królewski, dziedziniec arkadowy (1507-1536), dzieło zespołowe F.Florentczyka (1507-16), mistrza Benedykta Sandomierzanina (1524-9) i B.Berecciego (1530-6) III
  • 48. Dziedziniec arkadowy, portal
  • 49. Dziedziniec arkadowy, głowica kolumny brak
  • 50. Wnętrze zamku królewskiego – Skarbiec Koronny, parter, sala wieży Łokietkowej zwana Salą Kazimerzowską
  • 51. Wnętrze zamku królewskiego – Sala Jadwigi i Jagiełły w pawilonie gotyckim z ekspozycją Szczerbca – miecza koronacyjnego
  • 52. Widok na zamek z ul. Kanoniczej I
  • 53. Widok na zamek z ul. Kanoniczej II
  • 54. Zamek, Kurza Stopka, widok ogólny I
  • 55. Zamek, Kurza Stopka, widok ogólny II
  • 56. Zamek, Kurza Stopka i pawilon gotycki I
  • 57. Zamek, Kurza Stopka i pawilon gotycki II
  • 58. Zamek, widok od wschodu I
  • 59. Zamek, widok od wschodu II
  • 60. Zamek, widok od wschodu III

Stan: nakład wyczerpany
ISBN: 83-86533-73-0

Rok: 1997
Pozycja wydawnicza: 107
Numer: 27
Typ: Teka
01 **02 *03 *04 *05 *06 **09 *10 *11 *12 **13 *13 *14 *15 ***16 **18 *18 *19 **20 *****21 *21 **22 **23 **24 **25 *26 *****27 *28 ***29 **30 ***31 ***33 **34 **35 *36 *37 ***38 *39 **40 **41 *42 ***43 *44 **45 **46 **47 **48 **49 *50 ***51 **52 **53 *54 ***55 ***56 *57 *58 **59 *60 **