Teka 091 – Architektura Hiszpanii w rysunkach

Architektura Hiszpanii w rysunkach

Dedykacja

Bez dedykacji

Od Wydawcy

     Po co oglądamy rysunki poświęcone architekturze, skoro możemy po prostu wyjść na ulice i zobaczyć budowle, które stały się ich przedmiotem? Po co czytamy poezję o życiu, naturze, miłości, skoro po prostu żyjemy? Chodzimy po ulicach Wrocławia codziennie i zwyczajnie, rzadko zwalniając kroku, rzadko podnosząc wzrok. A i na tych ulicach nie zawsze świeci słońce…

     Ryszard Natusiewicz rysuje zawsze w słońcu. To o­no – jak mawia – rzeźbi mu fasady i najtrafniej pozwala uchwycić syntezę, skrót, a zapomnieć o detalu i konstrukcji. Przy rysowaniu architektury baroku ma to chyba znaczenie szczególne. Wirtuozowska gra światła i cienia na dynamicznych fasadach, portalach i posągach, na pysznych sklepieniach, ołtarzach i posadzkach, w zacisznych zaułkach miejskiego wnętrza, objawia całą wspaniałość tej architektury, niespokojnej i malowniczej, dramatycznej i pełnej ciepła.

     Wydaje się, że Natusiewicz rysuje barok ze szczególną pasją i upodobaniem. Nie tylko słońce czuje się w tym rysunku. Czuje się w nim także ów wewnętrzny żar, który sprawia, że niedostrzegane na co dzień piękno tej architektury tak doskonale na pozór znanej z widzenia, błyszczy tu całym bogactwem i różnorodności form, zdumiewa przepychem, lekkością i wdziękiem. Tak jak „logika i dialektyka perspektywy udziela wiarygodności wizjom niewiarygodnym a jednak prawdziwym” (G. C. Argan), tak swoista dramatyczna kreska Natusiewicza wydobywa ze wspaniałej architektury baroku całą jej olśniewajacą dynamikę, jej najpełniejszy blask.

     Dlatego oglądamy rysunki poświęcone architekturze, choć możemy po prostu wyjść na ulice i zobaczyć budowle, które stały się ich przedmiotem.

Maria Woś

Spis rysunków

  • 3. Od Wydawcy
  • 4. Plakaty z wystaw Ryszarda Natusiewicza
  • 5. Okładka folderu „Autokarem za Pireneje”, Miastoprojekt-Wrocław 1975
  • 6. Vittoria-kościół
  • 7-10. Burgos, katedra Santa Maria (1221-1230, 1442-1458) i jej fragmenty, autorzy:Enrique i J. Perez, wieże J. de Colona I-IV
  • 11. Valladolid, dominikańskie kolegium San Gregorio (1488-1496), portal w stylu gotyku izabelińskiego, autor M. Carpintero
  • 12,13. Valladolid, koœciół San Pablo (1276 i 1483), arch. Simon de Colonia I, II
  • 14,15. Salamanka, stara katedra, fragment kopuły romańskiej (XII) i kopuły J. Churriguerry (XVII) oraz fragment nowej katedry w stylu plateresco, autorzy: A. Rodriguez i J.G. Hontanon (1513-1579) I, II
  • 16,17. Salamanka, uniwersytet, fragment w stylu plateresco, autor A. de Covarrubias (1525) i Plaza Mayor, fragment zespołu architektonicznego, autor A. de Churriguera (1729-1755) I, II
  • 18,19. Avila, brama miejska S. Vincente w stylu romańsko-mauretańskim (XI/XII) oraz grób św. Wincentego i jego dwóch sióstr Cristety i Sabiny z baldachimem późnogotyckim (XV) w świątyni S. Vincente (XII-XIV) I, II
  • 20,21. Segovia, katedra w stylu izabelińskim (XVI), widok, autor J. de Hontanon oraz Alkazar, fragment z wieżą w stylu mudejar i gotyku izabelińskim (XVI) I, II
  • 22,23. Madryt, kościół w stylu późnoherriańskim i klasycystyczna katedra S. Maria de la Almudena (XVIII-XIX) I, II
  • 24,25. Madryt, Hospital, portal (XVIII) oraz Pałac Królewski, projekt F. Juvary dokończony przez G.B. Sacchiego (1738-1807), fragment I, II
  • 26-28. Eskurial, klasztor Real Monasterio de el Escorial p.w. Św. Wawrzyńca, wejście główne, fragment z wieżą i główny dziedziniec Patio dei los Reyes, autorzy: J.B. de Toledo (1563) i J. de Herrera (od 1567) I-III
  • 29. Valle de los Caidos (Dolina Poległych), Krzyż Pojednania, autor D.M. Gonzales (1940-1958)
  • 30,31. Toledo, fragment panoramy miasta nad Tagiem I, II
  • 32,33. Toledo, pierwsza synagoga w stylu mudejar (XII), obecnie kościół S. Maria la Blanca, fragment wnętrza oraz mauretański zamek S. Servando nad Tagiem (XI), później gruntownie odrestaurowany I, II
  • 34-36. Toledo, Hospital S. Cruz w stylu plateresco i portal, autor E. de Egas z Flamandii (1514-1544) oraz katedra wzniesiona na planie paryskiej Notre-Dame (1227-1493) I-III
  • 37. Prowincja la Mancha, wiatrak
  • 38,39. Sevilla, katedra (1402-1519) o bogatym rodowodzie historycznym wzniesiona na miejscu d. kościoła Wizygotów i XII wiecznego meczetu-Wieża La Giralda (d. minaret Almohadów 1172-1198) oraz widok Królewskiego Alkazaru (2 poł XIV) I, II
  • 40,41. Kordoba, rzymsko-mauretański most nad rzeką Gwadalkiwir, w głębi arabska twierdza La Calahorra oraz były meczet Omajjadów Mezquita Catedral wzniesiony na fundamentach bazyliki chrześcijańskiej pw. św. Wincentego, dzwonnica (koniec XVI)I, II
  • 42. Kadyks, Nowa Katedra, autorzy: V. Acero, M. Machuca, J. Daura (1722-1838), widok
  • 43-47. Ceuta-posiadłość hiszpańska od roku 1581, pejzaże oraz kościół z portalem p.w. Nuestra Senora de Africa (1704-1726) I-V)
  • 48,49. Grenada, katedra, kaplica królewska w stylu późnego gotyku izabelińskiego (1523-pocz. XVIII) oraz fragment starego miasta I, II
  • 50,51. Murcja, katedra (XIII-XV, rozbudowa w XVIII) autor J. Bort (1737-1749) oraz wieża katedry (XIII-XVIII) I, II
  • 52,53. Walencja, katedra (XIII-XV, XVIII), widok ogólny oraz portal pałacu markiza de Dos Aguas – wybujały barok z ornamentem w stylu plateresco (ok. 1744) I, II
  • 54-56. Tarragona, rzymskie Tarraco, fragment starego miasta oraz katedra z bogatym rodowodem historycznym od czasów rzymskich, fronton (1278, XVI) i widok ogólny I-III
  • 57-59. Saragossa, Nuestra Señora dei Pilar nad rzeką Ebro, autor F. Herrera Młodszy, realizacja V. Rodriguez oraz katedra La Seo (1119-1550), wnętrze oraz portal pałacu w stylu gotyku izabelińskiego (XVI) I-III
  • 60-62. Barcelona, kopia karaweli Kolumba S. Maria oraz kościół Sagrada Familia, autorzy: F.D.P. Villar, J. Martorel, Antonio Gaudi (pocz. realizacji 1881, w budowie) I-III
  • 63. Gerona, katedra (XIV-XVI) z barokową fasadą (XVII, XVIII)
  • 64. Plakat z wystawy rysunków architekta Ryszarda Natusiewicza (1978)

I strona okładki: Avila, romańsko-mauretańskie mury obronne z 86 wieżami (1090-1099)
II, III strona okładki: Studium głów
IV strona okładki: Burgos, katedra, fragment z kopułą
Plakat: Barcelona, kościół Sagrada Familia

Stan: przygotowana do druku
ISBN: makieta publikacji

Rok: 2003
Pozycja wydawnicza: 247
Numer: 91
Typ: Teka
06 *07 **08 ***09 *10 *11 *12 ***14 *15 *16 *16 *17 *19 **20 **21 *22 *23 **24 *25 *26 *27 *28 **29 *30 *31 *32 **33 *34 *35 *36 **37 *38 *39 **40 **41 ***42 *43 *44 *45 **46 *47 *48 *49 *50 *51 **52 **53 **54 *55 *56 **57 *58 *59 *60 *61 *62 *63 ***