Teka 098 – Grecja w rysunkach 4

Grecja w rysunkach *

Dedykacja

Bez dedykacji

„Hellado! Hellado!”

Helladę – kraj moich dziecinnych marzeń pragnąłem poznać w oderwaniu od ładunku wiedzy z historii sztuki, architektury i literatury, eliminując ze świadomości popularny zwrot „już starożytni Grecy…”. Poznanie Europy a szczególnie krajów w basenie Morza Śródziemnego, pozwoliło mi zrozumieć wpływ dorobku kulturalnego minionych epok na współczesność.

Studiowanie Hellady pod tym kontem nie wystarczało mi – pragnąłem czystej impresji w bezpośrednim kontakcie. Okazał się on prawdziwym przeżyciem – Grecja to niepowtarzalny krajobraz o swoistym kolorycie nieba i ziemi i wody, wszechobecne morze i „morze” dramatycznych, wtopionych w plener i wynurzających się zeń okruchów doskonałego antyku. Wyniosły, dostojny Akropol Ateński, tajemnicze Delfy i Bassae, samotnie stojące w krajobrazie świątynie – zachowane bądź to we fragmentach tylko bądź w zarysach całości monumentów architektonicznych – stanowią dzisiaj niemal całkowitą pozostałość czystego antyku Hellady. Bezpośredni z nim kontakt oszołomił i zachwycił uprzytomnił zarazem, że Grecja to niestety tylko antyk. Renesans, barok i rokoko były czasem jałowego twórczo panowania tureckiego w Grecji; epoka bizantyńska nawet z jej wspaniałą Mistrą nie mogła konkurować ze starożytnością.

Parotygodniowy pobyt w Helladzie ze szkicownikiem w ręku, szczególnie przejazd przez Peloponez nie zawiódł nadziei wielkiej przygody – sprawił oczarowanie antykiem i równocześnie wzbudził nową tęsknotę urzeczywistnienia następnych kontaktów celem dalszego poznawania. (K.N.)

 

Ryszard Natusiewicz

Spis rysunków

Plakat informujący o wystawie prac Ryszarda Natusiewicza w Muzeum Architektury we Wrocławiu (1978-1979)

  • 1. Mykeny, miasto na wzgórzu (XIV, XIII w pne.), widok ogólny
  • 2-4. Mykeny, tzw GRÓB AGAMEMNONA zwany też „skarbcem Atreusa” dojście i wejście do komory kopułowej, I-III
  • 5-8. Mykeny, Brama Lwów, główna brama miasta, widoki I-IV
  • 9,10. Litochoron, miejscowość u stóp góry Olimp (2917m npm.) punkt wypadowy wycieczek górskich, uliczki, I, II
  • 11-14. Delfy, Tolos i jego fragmenty (V w pne.) oraz część (głowa) posągu wożnicy-Aurigi (475r pne.), I-V
  • 15-17. Korynt, dorycka świątynia Apollina (poł. VIw. pne.), widoki, I-III
  • 18-20. Peloponez, Bassae (Basse) dorycka świątynia Apollina (pół. V w. pne.), dzieło Iktinosa, fragmenty, I-III
  • 21-23. Olimpia, stadion, kolumny doryckiej świątyni, w r. 776 były pierwsze Igrzyska Olimpijskie, I-III
  • 24,25. Wieś k/Olimpu, skromne domy mieszkalne, I, II
  • 26-29. Ateny, Akropol-wysokie miasto, (pocz. V w. pne.), widoki ogólne, I-IV 
  • 30,36. Ateny, Akropol, Partenon – „Dom Dziewic” (447-432), dzieło Iktinosa i Kallikratesa I, II
  • 31. Plakat informujący o wystawie prac Ryszarda Natusiewicza  brak
  • 32. Rysunkowe impresje greckie i informacje prasowe o wystawie prac Ryszarda Natusiewicza I brak
  • 33. Rysunkowe impresje greckie i informacje prasowe o wystawie prac Ryszarda Natusiewicza II brak
  • 34. Rysunkowe impresje greckie i informacje prasowe o wystawie prac Ryszarda Natusiewicza III brak
  • 35. Ateny, Propyleje – wejście na Akropol, widok
  • 37. Ateny, Akropol południowy „portyk KORE” Erechtejonu z Kariatydami (ok. 409-406), widok 
  • 38,39. Ateny, pomnik Lizykratesa i Wieża Wiatrów, widoki I,II
  • 40,41. Epidaurus, teatr grecki (ok.350r.pne.), dzieło Młodszego Polikleta, widoki, I, II
  • 42-49. Peloponez, Mistra k/Sparty, swoiste muzeum architektury i sztuki bizantyńskiej-kościoły i klasztory z XIV i XV w., I-VIII
  • 50-53. Kardamili k/Kalamaty, kościół z wieżą, placyk, I-IV
  • 54. Githion, miasto portowe, widok
  • 55-57. Nafplio (Nauplion) z Akropolem-Akronauplion, widoki, I-III
  • 58. Zamek Wenecki na wysepce Burdzi, widok
  • 59. Skromna łódź rybacka 
  • 60,61. Ateny, świątynie w stylu bizantyńskim, widoki, I, II
  • 62-67. Peloponez, Egion, wystawa prac rysunkowych autora w hotelu Posejdon-plakat i rysunki z ekspozycji, I-VI

I strona okładki: Bassae, fragment doryckiej świątyni Apollina (V w.), dzieło sławnego Iktinosa
II i III strona okładki: Rysunkowe impresje greckie
IV strona okładki: Delfy, Tolos (V w.) widok

Stan: przygotowana do druku
ISBN: makieta publikacji

Rok: 2003
Pozycja wydawnicza: 259
Numer: 98
Typ: Teka
01 *02 *03 *04 *05 *06 *07 *08 *09 **10 *11 **12 **13 *14 **15 *16 *17 *18 *19 *20 *21 *22 *23 ***24 *25 *26 *27 *28 **29 *30 *35 *36 *37 *38 *39 *40 *41 *42 **43 **44 **45 **46 **47 *48 *49 *50 *51 *52 *53 *54 *55 *56 **57 **58 *59 *60 **61 *63 **64 **65 **66 *67 *