Od Wydawcy
Po wycieczce studialnej na Sycylię i poznaniu zabytków architektury włoskiej przedstawiamy następną publikację n/t jej miast i budynków – dzieł znakomitych budowniczych – architektów przez kilka tysięcy lat od cesarskiego Rzymu przez średniowiecze, renesans, barok do klasycyzmu. Niejako „z urzędu” rysowaliśmy Wenecję, Florencję, Palermo i Rzym. Takie miasta jak umbryjskie i toskańskie o rodowodzie etruskim są niezmiernie malowniczo położone, cieszą oko nie tylko rysownika – architekta. Mogą one być tematami do osobnych monografii. Poznanie i rysowanie dzieł architektonicznych w rejonie Morza Śródziemnego w Italii, Grecji, Francji, poza Pirenejami i na Bliskim Wschodzie jest konieczne dla pełnego rozwoju i przygotowania do pełnienia zawodu, przede wszystkim inżyniera-architekta. Losy Europy rozstrzygały się nad Morzem Śródziemnym, wielka przeszłość historyczna tego obszaru miała wpływ na jego bogactwo sztuki budowlanej i dlatego ten obszar jest i będzie celem licznych wojaży, zwłaszcza wypraw studialnych przyszłych inżynierów architektów. Sokrates mawiał, że architekt to wykształcony człowiek, który buduje domy.
Te włoskie publikacje dedykujemy nie tylko fachowcom inżynierom, ale też i ludziom kochającym architekturę, która wszak jest wielką sztuką. (MN)
Marek Natusiewicz
Spis rysunków
- 1. Plakat z wystawy prac Ryszarda Natusiewicza w Muzeum Architektury we Wrocławiu (1976)
- 2. Wenecja, „uliczka” z mostem na starym mieście
- 3,4. Padwa, bazylika św. Antoniego i pomnik konny kondotiera Gattamelaty I, II
- 5,6. Vicenza, villa La Rotonda i wnętrze Teatro Olimpico, wybitne dzieła A. Palladia (XVI) I, II
- 7-9. Werona, grobowiec Scaligerów i kościół S. Zeno, widoki I-III
- 10. Mediolan, katedra, kopuła dzieło Bramantego, widok
- 11,12. Mantua, stare miasto, uliczki, widoki I, II
- 13. S. Gimignano, stare miasto z wieżami, widok
- 14-16. Florencja, plac Signoria, fragment fontanny i dzieła F. Brunellesca – kaplica Pazzich i kopuła katedry (XV) I-III
- 17. Siena, stare miasto z widokiem na katedrę, widok
- 18-20. Asyż, kościół św. Franciszka i studia krajobrazu miejskiego z zamkiem, widoki I-III
- 21-28. Rzym, Łuk Konstantyna, grupa rzeźbiarska na Kapitolu, kościół Il Gesù
, schody hiszpańskie z kościołem, fontanny Berniniego, kościół przy placu del Popolo, i willa podmiejska, widoki I-VIII
- 29,30. Neapol, Castel Nuovo, fragment wejścia i kościół S. Carlo, widoki I, II
- 31,36. Salerno, zamek cesarza Fryderyka II (XIII), widoki I, II
- 32-35. Plakaty z wystaw prac Ryszarda Natusiewicza i trasa wycieczki „Autokarem na Sycylię” (1976) I-IV
- 37. Capri, kościół, widok
- 38. Paestum, świątynia dorycka (V pne), widok
- 39,40.?, kościół z motywami arabskimi, widok I, II
- 41,42. Pizzo, zamek, widoki I, II
- 43-45. Sycylia, zamek, widoki I-III
- 46. Plakat do wystawy rysunków Ryszarda Natusiewicza z Sycylii (1977)
- 47,48. Apulia, Otranto, kościółek p.w. Św. Piotra – wg tradycji w tym miejscu Św. Piotr nauczał po przybyciu do Italii (I po Ch.) i portal wejściowy do katedry ufundowanej przez Normanów I, II
- 49,50. Lecce – „Florencja baroku”, katedra i widok bramy I, II
- 51. Brindisi, kościółek, widok
- 52. Castel del Monte, zamek myśliwski cesarza Fryderyka II (1240) zapowiadający już renesans, widok
- 53. Rimini, d. Łuk Augusta adaptowany w średniowieczu na bramę miejską, widok
- 54. Ferrara, średniowieczna katedra, widok
- 55-57. Rawenna, świątynie z mozaikami bizantyńskimi wewnątrz, I-III
- 58-63, Wenecja, niepowtarzalne miasto na lagunach i jej świątynie z portalami, widoki I-IX
- 66-68.
- 64. Wenecja, vaporetto, widok
- 65. Alpy, schronisko górskie, widok
I strona okładki: Rzym, Łuk Konstantyna, widok II, III strona okładki: Szkice włoskie IV strona okładki: Piza, Krzywa Wieża, widok
|