Od Wydawcy |
Od Wydawcy
Niniejszym proponujemy łaskawym odbiorcom niecodzienną publikację – prezentuje ona rysunki autorstwa Kajetana Sadowskiego wykonane podczas wakacji roku 1998. W końcu lipca tegoż roku pan Kajetan zdał pomyślnie egzaminy na Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej. Rysunki te powstały spontanicznie, ponieważ autor ich pragnie doskonalić swój warsztat rysunkowy mając pełną świadomość, że „rysunek jest (…) językiem zawodu architekta i podstawą jego pracy twórczej” (z recenzji prof. Witolda Korskiego).
Prezentowane tutaj rysunki przedstawiają świat mostów miasta Wrocławia – „polskiej Wenecji” jak określają to niektórzy. Obok wspaniałych budowli sakralnych i świeckich, dzieła myśli inżynierskiej, w tym budowle mostowe (których jest ponad sto) stanowią o szczególnej pozycji architektury Wrocławia jej historii na ziemiach polskich. Sądzę, iż publikacja ta znajdzie się w zbiorach Otwartego Muzeum Techniki, dlatego też zadedykowana została ona twórcy tegoż Muzeum panu doktorowi Stanisławowi Januszewskiemu.
Prezentowane prace młodego adepta sztuki architektonicznej oczekują na życzliwą i zarazem krytyczną ocenę odbiorcy.
Marek Natusiewicz
|
Spis ilustracji |
Spis ilustracji
l. Kościoły na Wyspach Odrzańskich – kolebka dzisiejszego Wrocławia
Mosty dla ruchu kołowego i pieszego
2-6. Most Piaskowy (1861) i Młyński (1885) – dawny most im.A.Gneisenau – położone na historycznej przeprawie przez Odrę I-V
7-9. Most Tumski łączący Wyspę Piaskową z Ostrowiem Tumskim (1888-90) I-III
10. Most Uniwersytecki przebudowany w latach 1933-34 z widokiem na Uniwersytet Wrocławski
11-13. Most Pomorski (dawny most Kępowy) i jego fragmenty architektoniczne (1928-30) I-III
14,15. Most im.gen.Wł. Sikorskiego (1875) – dawny Królewski
16. Most Mieszczański – dawny Wilhelma (1876)
17-21. Most Grunwaldzki – dawny Most Cesarski (1908-1910) I-V
22,23. Most Pokoju – dawny Most im. G.E.Lessinga z 1875 r., w głębi Ostrów Tumski, odbudowany wg projektu prof. inż. Jana Kmity (1958)
24. Most Oławski – dawny Most Maurycego (1883)
25,26. Most Zwierzyniecki – dawny Most Passbrücke (1895-97) I, II
27,28. Most Szczytnicki – dawny Most Książęcy (1889-90) I, II
29,30. Most Bartoszowicki (1916-17) służący jako droga dojazdowa do śluzy kanału nawigacyjnego I, II
31. Most Jagielloński (1916,1984)
32-34. Most Warszawski – dawny Most Karłowicki (1914-16), najdłuższa przeprawa przez Odrę I-III
35,36. Most Trzebnicki Północny (1914-16) I, II
37. Most Osobowicki – dawny Most Groszowy (1895-97), obecnie w renowacji
38,39. Most Swojczycki (1916), obecnie Most Bolesława Chrobrego
40. Most Jagielloński (1916)
41. Most Opatowicki
42. Most na Śluzie Rędzińskiej wiodący na Wyspę Rędzińską
Mosty kolejowe
43-45. Most Karłowicki I-III
46. Most Osobowicki
Małe mosty, mostki, kładki, przeprawy
47. Most św. Klary łączący Wyspę Bielarską z Wyspą Słodową
48,49. Most św. Macieja na Wyspę Tamkę (1905-07)
50. Most łączący Wyspę Wodną z Wyspą Piasek
51. Most-Kładka Muzealna (1928) przy dawnej Zatoce Gondol obok Muzeum Narodowego
52. Most Piotra Skargi obok Wzgórza Partyzantów
53. Kładka Sądowa (ponad historyczną fosą) – dawna Kładka Muzealna
54,55. Kładka św. Antoniego (ponad historyczną fosą) I, II
56. Kładka Oławska u wylotu ul. Szybkiej (pocz.XXw.)
57. Kładka Siedlecka u wylotu ul. Wilczej (XXw.)
58. Wisząca kładka ponad Odrą dla ruchu pieszego – Kładka Zwierzyniecka (1976)
59. Wisząca kładka ponad Odrą dla ruchu pieszego – Żabia Kładka Bielarską (1974)
60. Kładka dla ruch pieszego w Parku Szczytnickim
|